Kereta Dyson akan dibina di Singapura

1362

Kereta Dyson baru akan dibina di Singapura, bukannya UK, CEO Jim Rowan telah mengumumkan kepada kakitangannya. Pembinaan akan bermula pada bulan Disember dan kilang baru dirancang siap pada tahun 2020.

Singapura mempunyai asas kos yang tinggi serta tenaga kerja yang berkemahiran tinggi dan kepakaran teknologi yang hebat. Oleh itu, ia adalah tempat yang tepat untuk membuat mesin berteknologi tinggi yang tinggi, dan tempat yang tepat untuk membuat kenderaan elektrik kami. Kenderaan elektrik Dyson dijadualkan dilancarkan pada tahun 2021.

Kilang baru kereta Dyson
Kilang baru kereta Dyson

Dyson mempunyai pangkalan di Singapura selama lebih dari satu dekad dan hari ini mempunyai tenaga kerja lebih daripada 1,100 orang di Singapura. Setakat ini, Dyson telah mengeluarkan lebih daripada 50 juta motor elektrik berkelajuan tinggi berkembar di Singapura.



UK masih menjadi sebahagian utama rancangannya untuk membina kereta Dyson pertama. Pelaburan bernilai £ 200 juta serta transformasi hangar “paling canggih” di Hullavington Airfield di Wiltshire (gambar di bawah). Projek ini melibatkan bangunan baru dan kemudahan ujian di kampus.

Ibu pejabat UK telah meningkat sebanyak 2.5 kali dalam tempoh lima tahun yang lalu, kepada 4,800 orang. 400 orang telah bekerja di Hullavington, terletak berhampiran dengan kampus Malmesbury Dyson, di mana lebih daripada 4,000 orang bekerja.

“Keputusan ini adalah berita baik untuk pasukan luar biasa yang kami miliki di UK dan Singapura,” kata Rowan. Projek kereta Dyson, dimana kira-kira £ 2 bilion diperuntukkan untuk projek ini, ” merupakan projek yang bergerak pantas, menarik, dan penting untuk Dyson,” tambahnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here