Diskaun 50 peratus saman trafik sempena Jom Sambut Ramadan

1830

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Ibu pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak menawarkan diskaun saman bagi kesalahan trafik sebanyak 50 peratus sempena program Jom Sambut Ramadan 2019 di Parit Buntar, esok.

Ketua JSPT negeri, Superintenden Zakaria Abd. Rahman berkata, sebanyak tiga kaunter dibuka di perkarangan Masjid Daerah Kerian di Parit Buntar. Ini bagi memberi kemudahan kepada orang ramai untuk menyelesaikan bayaran saman tertunggak mereka.



Katanya, kaunter pembayaran berkenaan akan beroperasi dari pukul 9 pagi hingga 4 petang.

Diskaun saman trafik & jenis kesalahan

“Tawaran diskaun ini merangkumi semua jenis kesalahan trafik. Kecuali saman kemalangan, saman berstatus tiada kompaun (NC), saman Op Selamat tahun semasa, saman berstatus mahkamah dan saman berkaitan lori.

“Pengurangan sebanyak 50 peratus ini bagi memberi peluang kepada masyarakat untuk menyelesaikan saman tertunggak. Dan mereka perlu merebut peluang ini khususnya kepada masyarakat di daerah Kerian,” katanya di sini hari ini.

Menurut beliau, orang ramai yang hadir pada program itu juga dinasihatkan agar bersabar dan beratur secara tertib semasa proses semakan, pindaan dan pembayaran dilakukan.

Royal Malaysia Police

Polis Diraja Malaysia (sering disingkat RMP) adalah orang Polis Diraja Malaysia (PDRM), yang merupakan pasukan polis persekutuan yang berseragam (terutamanya) di Malaysia. Pasukan itu adalah organisasi terpusat. Ibu pejabatnya terletak di Bukit Aman, Kuala Lumpur. Pasukan polis diketuai oleh Ketua Polis Negara (IGP) yang, pada 4 Mei 2019, adalah Abdul Hamid Bador.

Perlembagaan, kawalan, pekerjaan, pengambilan, pendanaan, disiplin, tugas dan kuasa pasukan polis ditentukan dan ditadbir oleh Akta Polis 1967. Dalam menjalankan tanggungjawabnya, RMP tetap juga dibantu oleh kumpulan sokongan Extra Constable Polis , Rizab Sukarelawan Polis, Polis Bantuan, Kadet Polis dan elemen perkhidmatan awam.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here