Brek piring bulat dan berbunga – Mana lagi baik

4827

Setengah motosikal terbaru kini menggunakan model disc berbunga, atau sering disebut disc petal. Selain daripada bentuknya, terdapat beberapa perbezaan yang tidak diketahui oleh pemilik kenderaan jika dibandingkan dengan disc bulat. Terdapat beberapa perbezaan antara disc bulat dan berbunga.bulat dan berbunga

Terdapat sekurang-kurangnya empat kelebihan disc berbunga berbanding disc piring bulat, penjelasan berikut:

Dari segi penampilan, model disc petal dianggap mampu meningkatkan sisi estetik komponen brek agar kelihatan lebih sejuk. Bentuk ikal juga dapat menarik lebih banyak udara ke dalam dalam caliper piston brek, sehingga dapat membantu mendinginkan permukaan gesekan geser yang lebih cepat dengan cepat.



Untuk maklumat, permukaan disc adalah bahagian paling luar yang menerima tekanan yang paling panas, terutamanya apabila brek ketika dilakukan dengan tempoh yang panjang.bulat dan berbunga

Berkenan jisim disc , disc model disc petal lebih ringan berbanding disc biasa dengan saiz diameter yang sama.

Sama dengan ABS

Gaya membreknya juga dianggap lebih seperti ABS, kerana kawasan permukaan disc mempunyai reka bentuk bergelombang. Kadang-kadang kanvas menerima geseran di kawasan disc yang luas dan bergilir-gilir menggosok ke kawasan yang lebih kecil kerana bentuknya. Apabila brek, momen geseran berlaku berulang kali, supaya kesan yang dirasakan akan sangat serupa dengan sistem brek ABS.

Sedikit maklumat tentang ABS :

ABS adalah sistem automatik yang menggunakan prinsip mengubah tekanan brek bergantung kepada had cengkaman, teknik yang pernah diamalkan oleh pemandu yang mahir sebelum ABS berleluasa. ABS beroperasi pada kadar yang lebih cepat dan lebih berkesan daripada kebanyakan pemandu yang boleh mengurusnya.

Walaupun ABS umumnya menawarkan kawalan kenderaan yang lebih baik dan mengurangkan jarak berhenti di atas permukaan kering dan licin, pada permukaan kelikir atau salutan yang diliputi salji ABS mungkin meningkatkan jarak brek dengan ketara, walaupun masih meningkatkan kawalan stereng.bulat berbunga

Sejak ABS diperkenalkan dalam kenderaan pengeluaran, sistem sedemikian sudah menjadi semakin canggih dan berkesan. Versi moden mungkin bukan sahaja menghalang kunci roda di bawah brek, tetapi juga boleh mengubah kecenderungan brek depan ke belakang.

Fungsi yang terakhir ini, bergantung pada keupayaan dan pelaksanaan spesifiknya, diketahui dengan pelbagai cara sebagai pengedaran kren elektronik, sistem kawalan daya tarikan, bantuan brek kecemasan, atau kawalan kestabilan elektronik (ESC).

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here