Kemunculan Yamaha SR400 sempena ulang tahun ke-40 Yamaha di Thailand

3505

Yamaha SR400 adalah motosikal klasik legenda yang pernah dihidupkan semula selepas lebih daripada 3 dekad ketiadaannya.

Yamaha SR400 yang baru masih mempunyai ciri-ciri klasik yang wujud lebih dari 36 tahun yang lalu, dan SR400 telah diintegrasikan dengan teknologi moden oleh Yamaha. Di Vietnam, SR400 adalah salah satu pilihan menarik untuk mempunyai motosikal klasik seperti Cafe Racer, Bobbber, Tracker dan Scrambler.



Walaupun terkenal dengan sebuah syarikat kenderaan besar, terkenal dengan reka bentuk sporty, Yamaha masih mempunyai model dengan penampilan yang sangat klasik, seperti SR400.

Tangki bahan api mempunyai kapasiti 12 liter, dengan kedudukan penutup bahan bakar di sebelah kanan. Bahagian besi logam berkilat memancarkan ‘kualiti’ motosikal klasik. Ulang Tahun ke-40 SR400 dengan cat berwarna coklat kemerah-merahan, yang diilhamkan oleh produk pertama Yamaha adalah daripada gitar sebagai karya seni.

Spesifikasi enjin

Enjin SR400 dari 2018 masih lagi 4-lejang SOHC satu silinder udara yang disejukkan, suntikan bahan api elektronik. Kapasiti 399cc, dimana ia terdapat 5 tahap. Yamaha telah melengkapkan penapis tambahan di sebelah kiri enjin SR400 untuk memenuhi piawaian pelepasan yang padat. Dan tentu saja, kekuatan SR400 juga berkurang, menjadikan kapasiti hanya 24PS daripada sebelumnya yaitu 26PS. Tork juga menurun dari 29Nm kepada 28Nm.

Beratnya pula adalah 1kg lebih berat daripada versi 2016. Ciri-ciri motosikal klasik, mengutamakan kepada lancarnya motosikal ini dan tidak berat sebelah ke arah kelajuan. Spesifikasinya seperti lebih rendah daripada kenderaan 250cc yang lain tetapi keuntungannya adalah kelancaran pemanduan dan ketahanan motosikal ini dengan keadaan operasi di Vietnam.

Versi baru dinaik taraf dengan brek depan roda tunggal, sistem suntikan bahan api elektronik untuk enjin 399 cc dan akan dijual di pasaran Amerika Syarikat. Bagaimanapun, motosikal ini tidak mempunyai butang permulaan elektrik, kerana versi permulaannya adalah secara menggunak pedal. Satu lagi peningkatan baru pada SR400 adalah sistem suntikan bahan elektromagnetik, motosikal itu disejukkan oleh angin, dengan blok enjin 1 silinder 399cc.

Sebagai tambahan kepada Edisi Ulang Tahun ke-40 SR400, Yamaha Thailand juga telah melancarkan Yamaha XSR155 yang menarik perhatian khusus dari masyarakat peminat motosikal retro di Thailand dan seluruh dunia.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here