Mitsubishi Evolution VII – REvolution

5063

Mitsubishi Evolution VII paparan utama kita kali merupakan sebuah jentera yang telah ditransformasi keseluruhannya menjadi sebuah Evo 9! Ya, ini adalah kenyataan bukan mainan mata semata-mata.

Penampilan luarnya telah diperhebatkan dengan pemakaian kit badan asal yang diambil dari model Evo 9 MR. Lip hadapan gentian karbon milik Evo 9 MR juga telah dipasangkan ditambah pula dengan padanan hood hadapan yang dikustomkan dari Voltex.



Ruangan dalam

Ruang dalamannya pula diserikan lagi dengan pemakaian beberapa panel yang dibuat khas dari bahan gentian karbon. Selain itu, di bahagian papan pemuka Evo 9 yang digunakan turut kelihatan deretan meter Defi dan juga unit pemasa turbo Blitz Fatt DC. Tempat duduknya pula diambil milik Evo 8 MR lengkap dengan ‘door trim’ juga dari model yang sama.

Nadi 4G63T yang masih lagi dikekalkan penggunaannya telah dinaik taraf dengan begitu ekstrem. Kebanyakan peralatan berprestasi tinggi yang dipadankan pada enjin adalah dari jenama Tomei antaranya aci sesondol 260 darjah, piston dan juga con rod.

Enjin

Kelancaran enjin Evolution pula dibantu dengan penggunaan keseluruhan bearing dari jenama King. Turbo berjenama Evoshop kustom telah ditugaskan bagi membantu dalam mempertingkatkan kuasa yang termampu untuk dihasilkan.

Kelihatan juga enjin ini turut dipakaikan dengan wastegate Tial 44mm serta blow-off HKS SSQV yang berfungsi untuk menolak keluar udara berlebihan dari memasuki ruangan intake.

Gas karbon monoksida hasil dari pembakaran dalam ruangan kebuk di keluarkan melalui manifold ekzos rekaan Tonnka yang disambung dengan paip stainless steel berukuran 3” diakhiri dengan perendam bunyi Blitz Nur Spec di bahagian belakang.

Kuasa yang terhasil kemudiannya dihantar terus ke bahagian roda melalui kotak gear yang dikunci LSD sepenuhnya lengkap dengan klac berprestasi Ogura Twin Plate Push Type. Unit ECU Autronic SMC Standalone dengan 4 bar map sensor telah digunakan bagi memastikan pengurusan enjin ini lebih berkuasa dibantu pula dengan pengawal boost GReddy Profec B bersama.

Sistem brek Evolution pula masih lagi dikekalkan dengan kit brek Brembo yang asal dan diperkasakan dengan pelapik brek berketahanan tinggi dari Bendix Metal King. Pelarasan ketinggian dan keselesaan pula dibantu dengan penggunaan set suspensi boleh laras Tein HLSH lengkap dengan pillow ball keseluruhannya.

Selain itu, kestabilan jentera ini turut dibantu dengan pemakaian brace bar kustom dari Evoshop. Penampilan jentera ini dikemaskan dengan rim SSR Type C keemasan berukuran 18 inci dan dibaluti dengan tayar Achilles 123S 265/35R18.

 

Spesifikasi

Kereta: Mitsubishi Evo 7

Enjin: 4G63T

Modifikasi enjin: Tomei 260 highcam, Jun valve spring, Tomei piston, Tomei rod, King bearing, 2.0 crankshaft, magnetic oilsump drain nut, Ati damper, Powerbelt timing belt, FIC 1050cc injector, Work fuel rail, sard fuel regulator, Walbro 400lph fuel pump, Evoshop plug cover, Evoshop custom turbo 20g 11fin billet GTX3076 ball bearing, Samco radiator hose, Tonnka exhaust manifold twin scroll, 44mm MV-R Tial Wastegate Hi/lo on, Zaklee timing belt transparent cover, HKS ssqv blow off, HKS oil cap, Ralliart radiator cap, 3″ SS straight exhaust piping dengan Blitz Nur-spec muffler complete silencer

Transmisi: Ogura twin plate push type, front full lock LSD, LSD belakang dengan AYC

Elektronik: Autronic SMC standalone engine management build in 4bar map sensor, GReddy Profec B boost controller

Suspensi & casis: Evoshop custom brace bar, Tein HLSH + pillow ball

Sistem brek: Brembo Original + Bendix Metal King pads

Roda & tayar: SSR Type C Gold original japan 114.3 18×9.5jj et15, tayar Achilles 123s 265/35/18

Dalaman: Full CF (rujuk gambar), Blitz Fatt DC turbo timer, Defi Amber red turbo package 4 unit, Defi meter holder, Defi meter cap, Evo 9 dashboard, Evo 8MR seat & door trim

Luaran: Full ori Evo 9 MR bodyparts, lip depan Evo 9 MR CF, complete Evoshop Damd extension lips, Voltex custom hood

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here