Satu-satunya prototaip Chevrolet Corvette 1964 di dunia akan dipamerkan

1017

Satu prototaip Chevrolet Corvette yang sangat jarang ditemui akan dipertontonkan di acara Amelia Island Concours d’Elegance, Pulau Amelia, Florida, Amerika Syarikat, pada 8 Mac 2020.

Fokus utama dalam acara ini ialah GS IIB 1964, satu-satunya kenderaan di dunia yang tidak pernah diperlihatkan. Jentera ini hanya akan diperlihatkan di Muzium Petroleum di Midland, Texas, Amerika Syarikat.

prototaip Chevrolet



Tidak seperti beberapa prototaip Corvette berenjin tengah yang lain, GS IIB tidak dibuat oleh jurutera Zora Arkus-Duntov. Sebaliknya, model ini direka oleh jurutera Frank Winchell dan Larry Shinoda yang menampilkan bahagian luaran yang begitu menarik.

prototaip Chevrolet

Hasil daripada penggunaan aluminium nipis, prototaip Chevrolet ini mempunyai berat hanya 1,450 lbs (657 kg). Ia juga mempunyai reka bentuk yang diilhamkan dari konsep Chevrolet Corvair Monza GT 1962.

Jentera ini dikuasakan oleh enjin V8 all-aluminium yang menghasilkan lebih daripada 400hp dan menggerakkan roda belakang melalui transmisi automatik 1-kelajuan.

GS IIB gagal untuk meyakinkan eksekutif General Motors (GM) bahawa ia adalah idea yang baik untuk membuat kereta sport mid-ship. Ianya sama seperti beberapa prototaip Corvette berenjin tengah yang dibina selama beberapa dekad yang lalu. Walau bagaimanapun, kereta itu adalah sebahagian daripada koleksi pelumba dan jurutera Amerika, Jim Hall.

prototaip Chevrolet

Selain GS IIB di Amelia Island Concours d’Elegance, akan hadir juga Kenderaan penyelidikan eksperimen Corvette lain juga termasuk CERV I, CERV II, dan Corvette XP-819.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here