Bugatti Chiron ke-250 akan dipamerkan di Geneva Motor Show 2020

1985

Pengeluaran Bugatti Chiron telah memasuki separuh jumlah pengluarannya. Dengan itu, pengeluar Bugatti Chiron yang berpangkalan di Molsheim, Perancis ini telah mempersembahkan unit ke-250 hypercar tersebut.

Chiron ke-250

Dipetik dari Carscoops.com, Bugatti Chiron dirancangkan hanya akan dihasilkan sebanyak 500 unit di dunia. Dinamakan Bugatti Chiron Sport Edition Noire Sportive, hypercar tersebut akan disertakan dengan warna hitam.



Chiron ke-250

Jentera ini juga diserikan lagi dengan penggunaan gentian karbon pada badan, dimana ia sepadan dengan ruangan dalamnya yang bewarna serba hitam. Sebenarnya, jentera ini dinspirasikan dari Bugatti La Voiture Noire yang terdapat hanya 1 unit di dunia.

Chiron ke-250

Bugatti Chiron yang ke-250 ini tidak akan dihantar terus kepada pemiliknya. Hypercar ini dijadualkan akan terlebih dahulu dipaerkan di Geneva Motor Show 2020 pada bulan Mac.

“Setiap Chiron yang dihasilkan dari Atelier kami (bengkel peribadi) sejak 3 tahun yang lalu adalah karya yang penuh dengan teknologi, begitu juga dengan Chiron yang ke-250 ini. Pencapaiannya dalam masa yang singkat ini adalah pencapaian luar biasa yang membuat saya bangga. Sekarang saya bersedia meneruskan penghasilan separuh lagi dari jumlah Bugatti Chiron,” kata CEO Bugatti, Stephan Winkelmann.

Untuk prestasi, Bugatti Chiron Sport Edition Noire Sportive disertakan dengan enjin 8.0-liter quad-turbo W16. Enjin ini mampu menghasilkan sehingga 1,479hp dan 1,600Nm tork. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here