Covid-19: KKM bekerjasama dengan Poslaju hantar ubat ke rumah pesakit

2320

Berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan bagi mengurangkan risiko penularan pandemik Covid-19, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dengan kerjasama Poslaju akan menghantar ubat-ubatan ke rumah pesakit.

KKM poslaju

Pesakit yang memerlukan ubat susulan dalam bentuk tablet dan kapsul kini tidak perlu lagi menghadiri fasiliti kesihatan untuk mendapatkan ubat, sebaliknya hanya tunggu ubat-ubatan sampai di rumah anda.



Malah, Kementerian Kesihatan juga akan menampung kos penghantaran ubat kepada anda sehingga 30 Jun ini.

Berikut merupakan cara-cara untuk mendapatkan penghantaran ubat susulan melalui pos.

  1. Hubungi fasiliti kesihatan di mana pesakit mendapat rawatan
  2. Pesakit akan didaftarkan jika kriteria dipenuhi
  3. Farmasi akan menyediakan bekalan ubat susulan
  4. Bekalan ubat akan dihantar Poslaju ke rumah pesakit di dalam lingkungan kawasan penghantaran pos laju

Bergantung kepada farmasi di fasiliti kesihatan berhampiran, anda boleh menghubungi mereka 7 hari (bekerja) sebelum ubat anda habis. Anda perlu emelkan gambar kad pengenalan, gambar preskripsi ubat hadapan dan belakang, nombor telefon untuk dihubungi serta alamat terkini.

Contoh preskripsi hadapan dan belakang

Walaubagaimanapun, penghantaran hanya melibatkan ubat-ubatan tablet dan kapsul. Ia tidak melibatkan ubatan yang memerlukan pengendalian dan kawalan ketat seperti ubatan psikotropik.

Ubat cecair serta ubat yang memerlukan cara penyimpanan khusus seperti insulin yang memerlukan penyimpanan pada suhu 2 hingga 8°C juga tidak dapat dihantar melalui khidmat ini.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here