Honda Civic Type-R dengan sentuhan Mugen – lebih garang dan agresif!

3436

Setelah 18 bulan dipratonton dalam bentuk prototaip, Honda Civic Type-R yang menerima sentuhan Mugen telah diperkenalkan secara rasmi.

Honda Civic Type R mugen

Ia pertama kali diperkenalkan di Tokyo Auto Salon pada bulan Januari tahun 2019. Rupa bentuknya kelihatan sama seperti prototaip dan ditambah dengan beberapa ciri visual baru.



Untuk bahagian hadapan, Mugen menyertakan splitter dan ruang pengambilan udara baru yang disertakan pada bonet hadapan. Bonet hadapan ini juga adalah dari gentian karbon dan akan mula dijual di Jepun pada harga USD10,200 (RM43,620).

Selain itu, Mugen juga memberikan Civic Type-R dengan roda 20-inci dengan campuran warna hitam dan perak, skirt sisi dan penutup cermin sisi yang baru. Untuk bahagian belakang, lampu belakang dengan grafik yang tersendiri telah disertakan, bersama dengan diffuser dan ekzos berkembar yang baru.

Honda Civic Type R mugen

Ubah suai yang paling terserlah pada bahagian belakang ialah spoiler khas yang boleh dilaras secara manual. Spoiler yang diperbuat dari fiberglass ini berharga USD9,307 (RM39,801), manakala untuk spoiler yang dihasilkan dari gentian karbon dijual pada USD13,296 (RM56,860).

Ubahsuai lain yang dilakukan oleh Mugen ialah stereng dengan bahan gentian karbon, tempat duduk bucket Recaro yang disertakan dengan alcantara, kit quick-shift yang diubah suai, tombol gear aluminium, ruangan lantai yang baru, dan butang start Mugen.

Mugen juga turut menyediakan penapis minyak, minyak rawatan enjin dan pelapik brek yang baru.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here