Socar dan TNB bekerjasama tingkatkan penerimaan EV di Malaysia

1424

Baru-baru ini Socar Mobility Malaysia (Socar) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB)  mengumumkan memorandum persefahaman (MoU) untuk meningkatkan penggunaan kereta elektrik di Malaysia.

Usaha sama tersebut bagi memanfaatkan perkongsian data permintaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia, selain dapat mengurangkan pelepasan gas rumah hijau. 



Data permintaan yang dikongsikan itu akan mengenal pasti lokasi strategik di sepanjang laluan perjalanan utama, jumlah serta jenis pengecas yang perlu dipasang termasuk pengecas pantas DC.

Socar menyasarkan untuk menambah jumlah flit miliknya kepada ratusan EV dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang. Ini termasuklah pelancaran sehingga 50 zon EV menjelang penghujung 2022.

Dengan lebih banyak EV yang tersedia untuk pelanggan, Socar dapat menawarkannya pada harga berpatutan. 

Ketua Pegawai Eksekutif Socar Mobiliti Malaysia, Leon Foong berkata pemilik EV menganggarkan dengan infrastruktur pengecasan sedia ada ketika ini, Nissan Leaf akan memerlukan 24 jam untuk dipandu sehingga jarak 1,000 km dari Johor Bahru ke Kota Bharu termasuk masa yang diperlukan untuk mengecas semula kenderaan.

Sementara itu, MINI Cooper SE pula memakan masa perjalanan sekitar 20 jam, dengan lapan jam diluangkan untuk mengecas semula. 

“Untuk mengatasi halangan ini, setiap negeri di Semenanjung perlu ada pengecas pantas 150kW di sekurang-kurangnya hab utama perjalanan, untuk dimanfaatkan oleh pengguna antara dalam perjalanan antara negeri,” katanya. 

Selain TNB sebagai peranan utama dalam mendorong penerapan EV di Malaysia. DHL Express Malaysia dan GreenTech Malaysia turut berkerjasama menyatakan sokongan untuk e-mobiliti di negara ini.

Kerjasama di antara Socar dan TNB ini adalah penting dalam usaha memastikan orang awam dapat merasai sendiri pengalaman sebenar menggunakan kereta elektrik di dalam kehidupan harian mereka.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here