“Pernah pelanggan marah order lambat, saya selak seluar tunjuk kaki, terus terdiam,” kongsi rider FoodPanda

1831

Kadang-kala pelanggan perlu juga memahami situasi yang dihadapi oleh rider penghantar makanan. 

Isu tidak menghantar makanan sehingga ke pintu rumah pelanggan juga sering kali menjadi pertikaian dan perdebatan dalam kalangan netizen.



Bagi kami pelanggan juga perlu ada sikap timbang rasa dan memahami situasi rider. Tidak semestinya pelanggan sentiasa berada di pihak yang benar. Seperti mana perkongsian seorang rider ini yang menceritakan situasi dihadapinya.

“Call tak jawab, bayar COD, cancel order. Macam mana nak buat?, Ya kak, saya naik sampai tingkat 17 dah ni,” tulis rider berkenaan yang merupakan seorang Orang Kelainan Upaya (OKU).

Dia yang menggunakan kaki palsu di bahagian kiri itu menjelaskan satu cabaran buatnya ketika menjalankan kerja sebagai p-hailing.

“Setiap rider mempunyai cabaran tersendiri. Saya yang OKU, cabaran dihadapi adalah kerenah pelanggan dan nak sesuaikan dengan keupayaan saya.

“Saya pakai kaki palsu tidak boleh guna lebih empat jam. Perlu rehatkan bila dah lama pakai. Kalau pakai terlalu lama pasti melecet dan luka,” ceritanya.

Lukmanulhakim Mustaffa yang mesra dipanggil Akim itu menjelaskan dia sering memaklumkan pelanggan tentang status OKU apabila perlu menghantar pesanan di bangunan bertingkat.

“Saya minta jasa baik untuk turun ambil pesanan, tapi ada yang tak faham. Bila dapat yang tak faham, saya cuba berkomunikasi sehabis baik. 

“Kalau gagal terpaksa gagahkan juga naik sebab nak sampaikan amanah kepada pelanggan,” katanya.

Akim menjadi rider sejak 2021, disebabkan status OKU banyak permohonan kerjanya ditolak. 

“Pernah seorang pelanggan marah order lambat. Saya minta maaf dan cakap saya OKU dan selak seluar, dia tergamam bila tengok kaki kiri saya yang berbesa, terus terdiam,” jelasnya.

@akim.yanie

Replying to @_medina20_ . Sy dah cuba kuat. Tapiiii. Ada ke yang sokong saya ni?? #foodpanda #rider #fypage #fypp #wawacosmeticshq

♬ original sound – Int JayOne

Dia yang kehilangan kaki pada 2015 mengatakan kerap berdepan dengan pandangan aneh daripada orang ramai.

“Kalau pakai seluar pendek, memang ramai yang tengok dengan pelik dan pandang dua kali terutama vendor. Saya pakai seluar pendek ada alasan tersendiri, senang nak tanggalkan kaki palsu apabila perlu ‘direhatkan’ seketika.

“Tapi saya pernah jumpah ada rider yang bawa bersama kerusi roda pada motosikal untuk mudah bergerak. Saya ingat saya susah, tapi ada yang lebih susah,” kongsinya. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here