Polis siasat insiden 10 nelayan Malaysia dihalau polis marin Singapura di perairan negara

1370

Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang melakukan siasatan terhadap insiden kumpulan nelayan Malaysia dan Coast Guard Singapura yang berlaku di perairan Malaysia berhampiran sempadan Singapura, petang semalam.

Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Asisten Komisioner Rahmat Ariffin, menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh mengganggu siasatan dan ketenteraman awam.



“Polis maklum mengenai video tular media sosial yang berdurasi lebih dua minit memaparkan insiden pertengkaran mulut antara sekumpulan nelayan Malaysia dan Coast Guard Singapura, yang berlaku di perairan Malaysia berhampiran sempadan Singapura.

“Satu laporan polis dibuat oleh wakil nelayan Malaysia terbabit dan siasatan lanjut sedang dijalankan,” katanya.

Terdahulu, akhbar tempatan melaporkan 10 nelayan tempatan mendakwa dihalau pihak berkuasa ketika memasang jaring udang di kawasan Pasir Laba, berhampiran Jambatan Link Kedua. 

Kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang apabila mereka dihalau menggunakan pembesar suara dari bot pihak berkuasa negara jiran itu, walaupun masing-masing berada dalam perairan negara.

@broujang77

Asalamualaikum

♬ bunyi asal – Bro Ujang@77 – Bro Ujang@77

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Iskandar, Datuk Pandak Ahmad, dilaporkan berkata, kesal dengan tindakan pihak berkuasa Singapura itu, apatah lagi kumpulan nelayan berkenaan mendakwa dihalau dengan kata-kata kesat.

“Apa yang dikesalkan adalah kawasan nelayan itu ingin melabuhkan pukat masih dalam perairan negara di Selat Johor, sebaliknya bot peronda republik itu yang sebenarnya menceroboh masuk ke sempadan negara.

“Kumpulan nelayan juga mempunyai bukti video yang mereka masih berada di kawasan sempadan negara, selain turut merekodkan provokasi pihak berkuasa Singapura terhadap mereka,” katanya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here