Polis Bangkok tahan diplomat China palsu dengan polis pengiring

899

Polis imigresen di Bangkok menahan seorang lelaki warga China berumur 33 tahun bersama kad pengenalan Thailand palsu, motosikal polis palsu dan pakaian seragam tentera palsu.

Shao Xiaobo ditangkap di sebuah bangunan yang disewa di kawasan Sutthisarn Bangkok pada hari Rabu, pejabat persatuan komersial yang tidak dinamakan.



Timbalan Pesuruhjaya Biro Imigresen, Pol Maj Gen Phanthana Nuchanart berkata polis menahan suspek menjelang sidang kemuncak APEC apabila menemui data mengenai seorang lelaki dengan wajah asing yang mempunyai kad pengenalan Thai dan dua pasport. 

Bagaimanapun suspke menafikan kad pengenalan berkenaan palsu tetapi mengaku melawat bangunan persatuan itu dengan sebuah kereta mewah diiringi motosikal polis di depan.

Namun, ahli perniagaan China palsu itu memberitahu kenderaan berkenaan diatur oleh seorang rakan. 

Limosin berwarna hitam itu dibuat kelihatan seperti kenderaan kedutaan dengan dua bendera kebangsaan pada bonet tetapi nombor plat menunjukkan kenderaan itu adalah milik persendirian. 

Polis turut menemui pakaian seragam tentera dengan lencana yang menunjukkan nama cina suspek dalam bahasa Inggeris. Enam senapang juga ditemui, walaupun ada senapang angin.

Ahli perniagaan Cina palsu itu didakwa membuat kenyataan palsu dan menggunakan kad pengenalan Thailand palsu. Polis sedang memeriksa sama ada dia melanggar mana-mana undang-undang lain.

Shao memberitahu polis dia merancang untuk menjalankan perniagaan di Thailand dan menyertai persatuan itu kira-kira tiga tahun lalu dan menyewa sebuah bilik. Bagaimanapun, dia masih belum memulakan perniagaannya.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here