Tips cara guna kunci “Keyless” kereta bila bateri kereta habis

35753

Kebanyakan kereta baru kini banyak menggunakan sistem kunci kemasukan pintar, “Keyless“. Tidak perlu memutar kunci untuk menghidupkan kereta, hanya tekan butang enjin “start” “stop‘.

Begitu juga apabila masuk, hanya tekan butang hitam pada pemegang pintu tanpa perlu mengeluarkan jauh dari poket. Tetapi perlu diingat, ciri sistem berfungsi tanpa keyakinan bergantung kepada peranti yang terletak di jauh. Jadi bagaimana jika bateri habis, adakah masih mungkin untuk mengakses kereta?kunci "Keyless"

Menjawab soalan itu, pakar kereta menjelaskan bahawa pemilik kereta tidak perlu panik dan bimbang. Ia tidak bermakna pemandu mesti segera menggantikan bateri, tetapi masih boleh mencuba beberapa perkara untuk dapat membuka kereta. 



Biasanya walaupun bateri jauh lemah, tetapi masih dapat menghantar isyarat apabila jaraknya cukup dekat. Cara itu dengan menekan jarak jauh ke dalam kereta, contohnya melekat pada cermin depan yang bersebelahan dengan pemegang pintu kereta.

Jika memang tidak ada respons, maka pemilik kereta hanya cuba kaedah manual, iaitu membuka pintu kereta dengan kunci. kunci "Keyless"

Selepas berjaya membuka pintu dan memasuki kereta, anda tidak perlu bimbang untuk menghidupkan enjin dalam keadaan apabila bateri habis. Letak alat kawalan ke butang hidupkan enjin dan menekan butangnya, kereta itu boleh dihidupkan secara automatik seperti sebelumnya.

Selepas itu, terus tukar bateri kawalan itu. 

Smart key

Kunci pintar adalah akses elektronik dan sistem kebenaran yang tersedia sama ada sebagai peralatan standard atau sebagai pilihan dalam beberapa model kereta. Ia mula dibangunkan oleh Siemens pada tahun 1995 dan diperkenalkan oleh Mercedes-Benz dengan nama “Key-less Go” pada tahun 1998 di W220 S-Class, selepas paten reka bentuk telah diajukan oleh Daimler-Benz pada 17 Mei 1997.

4 KOMEN

    • Tuan duduk di luar atau dalam kereta? Patutnya ada suis dari dalam untuk buka bonet belakang walaupun bateri habis.

  1. Kalau keyless atau smart key kadang2 tak berfungsi apa ye sebabnya??? Kalau kunci berapa dalam kereta pun kadang2 kereta still tak dpt nak detect kunci.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here