Pemilik awal Model 3 Highland puji keselesaan kabin, tetapi sistem Tesla Vision adalah ‘sampah’

143

Sekitar seminggu selepas penghantaran Tesla Model 3 Highland ke pasaran Eropah,  pemilik yang sudah menerima versi facelift itu berkongsi pengalaman dengan kereta elektrik (EV) itu. 

Pada platform Reddit, pengguna menyatakan tahap keselesaan yang bertambahbaik tetapi sistem Tesla Vision perlu diperbaiki. 



Satu bebenang dimulakan pada subreddit r/TeslaModel3 awal minggu ini oleh pemilik yang menerima Model 3 Highland Sabtu lalu. Dia berkongsi pengalaman dengan EV itu selepas 500km rekod odometer.

Jelasnya, dia menetap di Seat Ibiza, iaitu bandar kereta kecil tanpa kemudahan yang dibina oleh Kumpulan Volkswagen di Benua Lama.

Mengambilkira keadaan itu, poster asal Model 3 menjelaskan ia memiliki kabin yang ‘sangat padat’ dengan pembesar suara berkualiti luar biasa.

Walaupun ia adalah versi asas dengan sembilan pembesar suara, berbanding spesifikasi pacuan semua roda yang dilengkapi 17 pembesar suara.

“Lebih-lebih lagi, suspensi bagus dan menghilangkan lenguh ketika melalui bonggol tanpa rasa tidak selesa, ketiadaan tuil pada belakang stereng jadi kurang menjengkelkan selepas 30 minit pemanduan,” menurut akaun u/Yamox.

Pengguna berkongsi rasa kecewa dengan sistem Tesla Vision yang bertanggungjawab bagi visualisasi parkir dan menghidupkan pengelap cermin secara automatik ketika hujan.

Bahkan, dia lebih memilih sensor ultrasonik (Tesla mengeluarkan sistem itu pada model tahun lalu).

Pada bebenang itu, seorang lagi pemilik Model 3 u/tomster1907 meninggalkan komen bahawa efek kerusi dengan ventilasi yang ditambahbaik begitu kuat, walaupun suhu luar 10 darjah Celsius. 

Seorang lagi pengguna menjelaskan, tahap keselesaan EV buatan Amerika dan China setidaknya sama bagus walaupun pada kelajuan lebuh raya, Tesla senyap seperti Mercedes.

Bagaimanapun, dia yang juga pengguna Mercedes-Benz menyatakan parkir sensor (kereta itu tidak mempunyai sensor, ia bergantung pada sistem Tesla Vision yang disebut di atas menggunakan kamera) adalah “sampah.”

Dalam satu kejadian, kereta mengeluarkan arahan berhenti serta-merta walaupun tiada halangan di depan. Manakala pada masa lain, sistem mengesan ruang kosong 50 sentimeter di depan sedangkan saiz sebenarnya adalah 10 sentimeter.

Dia menyatakan sistem itu tidak boleh dipercayai. Daripada bebenang itu, pemilik dan bakal pembeli majoriti bersetuju Model Tesla 3 (2024) lebih selesa berbanding sebelum ini dan didatangkan dengan kabin yang lebih baik. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here