Motosikal Elvis Presley: Harley-Davidson Electra Glide 1976 bernilai RM 3.2 juta

2290

Motosikal Elvis Presley: 1976 Harley-Davidson Electra Glide dengan kapasiti 1200cc silinder, secara rasmi dijual kepada pemilik baru secara lelongan pada 31 Ogos 2019.

Setelah lebih 30 tahun dipamerkan di Muzium Pioneer Auto, motosikal Rock Harley-Davidson secara rasmi dijual dengan jayanya 800,000 usd (bersamaan dengan RM 3.2 juta).



Harga jentera ini jauh lebih rendah daripada harga yang dijangkakan sehingga $ 2 juta (bersamaan dengan lebih daripada RM 8.3 juta). Identiti pemilik baru motosikal yang dimiliki oleh King Elvis Presley telah disembunyikan. 

Elvis Presley Moto: Harley-Davidson Electra Glide 1976 bernilai RM 3.2 juta

Elvis Aron Presley (8 Januari 1935 – 16 Ogos 1977), juga dikenali sebagai King of Rock and Roll (kadang-kadang dirujuk sebagai The King), adalah penyanyi dan pelakon Amerika. Majalah Rolling Stone pernah menulis bahawa “Elvis adalah rock ‘n roll” dan kebanyakan kerja Elvis adalah sempurna.

Semasa kerjaya menyanyi selama dua dekad, Elvis Presley telah menetapkan dan memecahkan rekod untuk bilangan penonton yang hadir pada persembahannya dan jumlah rekod yang dijual. Sejak kematian raja rock & roll, lebih daripada 250,000 orang mendakwa telah melihatnya di suatu tempat, kadang-kadang dalam teater, kadang-kadang di ladang, kadang-kadang sebuah dewan besar di Michigan. Ini menunjukkan bahawa jumlah peminat Elvis tidak dapat diukur, dan sukar untuk menerima pemergiannya yang terlalu awal.

Baru-baru ini, 25 tahun selepas kematiannya, single Elvis yang ditinggalkan bertajuk “A Little Less Conversation” masih memasuki carta dan mengubah sejarah muzik. Pada carta sebelum ini, Presley dan Four Beatles berkongsi tempat teratas dalam jumlah lagu yang mengambil tempat pertama (17 lagu). Bagaimanapun, dengan kejayaan lagu itu bulan lalu, Presley disenaraikan dalam rekod Guinness untuk jumlah lagu yang menduduki tangga teratas lagu (18 lagu).

1976 Harley-Davidson Electra Glide dimiliki oleh Elvis Presley selama 3 bulan, selepas itu beliau menjualnya kepada peniaga Harley-Davidson. Tidak lama selepas kematiannya, motosikal itu telah dijual kepada beberapa orang dan kemudiannya dibawa ke Muzium Pioneer Auto.

Dengan harga 800,000 USD, motosikal Elvis Presley Harley-Davidson Electra Glide tahun 1976 menjadi motosikal paling mahal ke-3 yang dijual di dunia. 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here