Alex Marquez diberi motosikal yang berbeza dari Marc Marquez

1728

Alex Marquez secara rasmi menyertai pasukan bersama abangnya, Marc Marquez, di Repsol Honda. Alex Marquez akan membuat pengenalannya menunggang pengeluar motosikal Jepun itu pada ujian Pra-musim MotoGP 2020 di Valencia, Sepanyol. Alex Marquez diberi motosikal yang berbeza dari Marc Marquez yaitu satu unit Honda RC213V yang lengkap telah disediakan oleh Repsol Honda. Walau bagaimanapun, adik lelaki Marc Marquez belum lagi menunggang motosikal Honda terbaru tersebut.

“Alex Marquez akan mencuba jentera RC213V versi 2019 dan dia akan melakukannya dengan pasukan yang dipimpin oleh Lucio Cecchinello,” kata Pengurus Tim Repsol Honda, Alberto Puig.



“Dari segi operasi, ini adalah keadaan yang optimum kerana Marc akan cuba prototaip motosikal 2020 dan Stefan Bradl akan melakukan perkara yang sama dengan pasukan yang pernah mengendalikan Jorge Lorenzo,” kata Puig lagi.

Di samping itu, dia masih menjalani kontrak selama 1 tahun yang akan tamat pada penghujung musim 2020 dan. Selain itu, Alex Marquez diberi motosikal yang berbeza untuk menguji keselesaannya dalam perlumbaan MotoGP menjelang tahun 2020.

“Kami memberikan kontrak satu tahun untuk meletakkannya di kedudukan yang sama seperti pelumba lain (MotoGP). Semua kontrak pelumba akan tamat pada penghujung tahun 2020”.

“Saya tidak fikir tempoh kontrak itu akan menjadi tekanan, tetapi kesukaran perlumbaan MotoGP itu sendiri. Tekanan adalah sesuatu yang perlu dikendalikan apabila anda berlumba dalam kejohanan.”

“Alex perlu belajar banyak perkara dan meningkatkan tahap penyesuaiannya kepada MotoGP. Satu perkara yang perlu dia perhatikan ialah dia memerlukan masa untuk melakukan semuanya,” kata Puig lagi.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here