Ferrari 599 GTZ Nibbio Zagato disertakan kotak gear manual

2400

Sekarang saya yakin anda tertanya-tanya jenis apakah Ferrari ini dan kenapa ia tidak pernah mendengar kereta ini sebelum ini? Juga, apa yang Nibbio? Di sini, kami akan menjelaskan semua pertanyaan tentang Ferrari 599 GTZ Nibbio Zagato yang bermain di fikiran anda dan memberi anda lebih banyak info.

Kereta ini diasaskan dari Ferrari 599 GTB. Ia telah dilancarkan oleh Ferrari pada tahun 2006 dan telah ditetapkan untuk menjadi peneraju kenderaan V12 yang menguasakan model GT mereka.



Banyak majalah pada masa itu menobatkan gelaran kepada kereta ini seperti “Sportscar of the year” dan “Car of the year.”

Siapa dan apa itu Zagato

Nama Zagato berasal dari Uno Zagato, yang pada tahun 1910 memulakan bengkel rekaan dan pembinaan di Itali.

Dia mencipta beberapa rekaan yang paling ikonik dalam sejarah dan bekerja dengan banyak syarikat pembuatan automotif. Zagato juga merupakan pereka pelbagai jenis kereta lumba.

Reka bentuk

Pada masa yang sama, mereka telah mengambil salah satu reka bentuk kereta pelanggannya, menggabungkan dengan bumbung double-bubble. Jadi asas 599 GTB pada tahun 2006 telah diberikan kepada Zagato oleh seorang lelaki untuk menjadikannya salah satu kereta paling eksklusif di dunia.

Hanya sembilan unit yang dicipta dengan lapan daripada mereka yang mempunyai paddle gearshift F1 Ferrari. Walau bagaimanapun, hanya satu unit di seluruh dunia, mempunyai kotak gear manual. 

Ia datang dalam unit warna yaitu biru tua dengan bumbung yang bewarna putih. Ini adalah penampilan yang menarik untuk kereta dan membuatnya menonjol dan menarik perhatian.

Ruangan dalam

Keseluruhan ruangan dalam disediakan oleh Ferrari tetapi pada bahagian tempat duduk, ia disediakan oleh Zagato dengan lapisan kulat bewarna biru yang sangat cantik. Ia membuatkan jentera itu kelihatan sangat mewah.

Enjin

Enjin Ferrari 599 GTZ Nibbio Zagato mampu mengusakan sehingga 600hp. Pada tahun 2006, ia merupakan jentera paling berkuasa yang pernah dibina oleh Ferrari. Pada masa kini, untuk model ini, ianya dijual pada harga US $ 1.5 juta yaitu sekitar RM 6,258,750.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here