Helmet SHOEI – Sejarah dan Ciri-Cirinya

5705

Pengasas SHOEI, Eitaro Kamata, mula mengeluarkan topi keledar untuk sektor perlumbaan motosikal dan pada tahun 1960, dan kilang di Tokyo mula mengeluarkan topi keledar pertama untuk memenuhi Standard Perindustrian Jepun (JIS).

SHOEI Keselamatan Helmet Corp ditubuhkan pada tahun 1968, sejurus selepas pembinaan kilang Ibaraki. Kilang Iwate semasa telah dibina pada tahun 1989.

SHOEI kekal sebuah syarikat yang agak kecil, dengan tenaga kerja di bawah 500 orang di seluruh dunia.



Ciri-ciri Helmet SHOEI :-

1. HELMET SHELL:

Sesetengah ciri topi keledar motosikal dianggap kritikal sepertimana pertahanan lapisan pertama. Cermin helmet menyerap kesan tenaga  sekiranya jatuh. Menggabungkan lapisan antara fiber dengan serat dan resin organik yang diletakkan dengan tangan.

Hak milik SHOEI Multi-Ply Matrix AIM & AIM + tidak hanya sangat kuat, mereka ringan, elastik, dan datang dalam jumlah yang paling penting dalam industri saiz shell untuk memastikan sesuai bagi semua saiz kepala.

2. VENTILATION:

Sistem pengudaraan SHOEI menawarkan penyejukan, mengeringkan udara ke dalam topi keledar, dan menggunakan kawasan tekanan udara rendah ke bahagian belakang topi keledar untuk menarik hawa panas dan lembap melalui ruang buang dalaman dan ke persekitaran luar. Fungsi / fungsi keutamaan yang tinggi semasa fasa R & D dan ujian pembangunan topi keledar baru, SHOEI menggunakan ruang angin yang canggih untuk memaksimumkan prestasi pengudaraan.

Penempatan yang sempurna dan membentuk saluran masuk dan saluran keluar, bersama dengan saluran udara yang dibuat dalam pelapik EPS, adalah asas untuk pengudaraan yang optimum, dan merupakan sebahagian daripada apa yang membezakan SHOEI dengan helmet jenama lain.

3. SHIELD:

Windshield SHOEI melindungi penunggang dari angin, kotoran, serangga dan 99 peratus sinar UV matahari. Di samping itu, proses acuan 3D SHOEI memastikan pandangan bebas dari sebarang gangguan di seluruh ruang penglihatan. Semua windshield Shoei diuji untuk memastikan pematuhan dengan piawaian pensijilan DOT dan SNELL.

4. EPS LINER:

Pelapik EPS topi keledar direka untuk menyerap kesan tenaga. Sistem pelapik EPS Multi-Density Dual-Layer, Multi-Density SHOEI bukan sahaja menyediakan penyerapan impak yang dipertingkatkan dengan menggunakan kepadatan bebola yang berbeza-beza di kawasan-kawasan utama di sekitar kepala penunggang.

Direka bentuk untuk membolehkan udara penyejuk masuk tanpa melalui ruang yang di reka  di EPS, selanjutnya meningkatkan ciri pengudaraan unggul.

5. SISTEM INTERIOR:

Sistem dalaman SHOEI di kemaskini dengan berhati-hati demi memberikan keselesaan maksimum dan kesesuaian semua gaya menunggang. Kebanyakan helmet SHOEI dilengkapi dengan komponen dalaman sepenuhnya atau sebahagiannya boleh ditanggalkan.

Boleh dibasuh, laras dan boleh diganti, dan berbentuk tiga dimensi untuk memadankan bentuk kepala penunggang bagi kesesuaian yang sangat selesa di samping mengekalkan bebas gangguan dan di kelajuan tinggi.

6. CHIN STRAP:

Tugas chinstrap adalah memegang topi keledar secara kemas di kepala. Ini dilakukan dengan menggunakan chinstrap dengan kekuatan tegangan yang betul dan meluas. Chinstrap dipasang dengan kuat pada lapisan ‘Shell’ dengan logam rivet.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here