Isteri atlet tak layak keluar negara – Imigresen

1809

Status isteri atlet negara tidak melayakkan mereka untuk ikut sama keluar negara.

Berikut adalah kenyataan dari Jabatan Imigresen Malaysia lanjutan dari kekecewaan pelumba Moto2 negara, Hafizh Syahrin Abdullah yang tidak berpuas hati jabatan itu tidak memberi pelepasan kepada isterinya, Noor Suzana Abdul Manaf untuk menemaninya beraksi di luar negara.



Menurut Imigresen, hanya atlet Malaysia yang berpangkalan di luar negara dibenarkan membawa pasangan masing-masing sepanjang tempoh sekatan pergerakan penuh (SPP) dan perintah kawalan pergerakan (PKP) berikutan pandemik Covid-19.

Jabatan itu menyiarkan kenyataan balas bahawa mereka menjumpai beberapa kes penyalahgunaan kelulusan permohonan keluar negara melalui MyTravelPass (MTP) oleh warganegara Malaysia melalui semakan yang dijalankan di pintu masuk negara.

Tegas imigresen, menggunakan kelulusan itu untuk tujuan lain selain daripada kategori yang dibenarkan keluar negara adalah tidak dibenarkan.

“Merujuk kepada hantaran tular di media sosial oleh seorang pelumba motosikal berkenaan permohonan isteri beliau untuk keluar negara sudah pun ditolak,” kata kenyataan itu.

“Bagi tujuan melancong dan bercuti tidak dibenarkan keluar negara. Kelulusan diberikan kepada ahli sukan yang menetap dan berpangkalan di luar negara sahaja dibenarkan membawa pasangan.”

“Contohnya, pelumba basikal dan pemain golf profesional. Ahli sukan menyertai kejohanan secara on and off dan tidak menetap di luar negara, tidak dibenarkan membawa pasangan semasa menyertai kejohanan.

“Hanya jurulatih dan kru profesional terbabit dibenarkan keluar bersama ahli sukan berkenaan.”

Terdahulu Hafizh meluahkan rasa tidak puas hati apabila hasrat untuk menerbangkan isterinya ke Eropah berdepan kesukaran terutama membabitkan kelulusan daripada imigresen dan pihak berkaitan.

Situasi terbabit menyebabkan pelumba Moto2 itu sekali lagi meletup menerusi Instagramnya dengan meluahkan kekecewaan kerana tidak diberi kelonggaran walaupun mewakili negara.

Minggu lalu Hafizh yang diberi jolokan El Pescao cemerlang apabila menduduki tempat kesembilan Grand Prix Itali di Litar Mugello.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here