Mercedes-Benz Malaysia lancar AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe dan GLC 300 4MATIC Coupe.

159

Mercedes-Benz Malaysia melancarkan dua SUV baharu untuk pasaran tempatan menerusi AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe dan GLC 300 4MATIC Coupe.

AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe menggunakan enjin enam silinder selari 3.0 liter dengan menyalurkan kuasa 435hp dan turbo Twin-scroll. 

Tork lebih tinggi berbanding sebelum ini dengan peningkatan 40 Nm menjadi 560Nm. Ia mampu memecut 0-100km/j hanya lima saat iaitu 0.3 saat lebih pantas berbanding model terdahulu.



Enjin itu dielektrikan dengan menggunakan Pemula Penggerak Terintegrasi (ISG) dan sistem elektrik 48 volt. ISG menggabungkan pemula dan alternator dalam satu motor elektrik yang kuat dan dipasang di antara enjin dan penukar tork. 

Reka bentuk luaran  tampak hebat dengan sentuhan AMG daripada sebelumnya. Kini model baharu itu dilengkapi dengan lampu hadapan Multibeam LED yang memberikan tahap pencahayaan yang cemerlang.

Grill radiator dalam reka bentuk AMG dan lambang AMG di penutup enjin, ciri yang digunakan untuk pertama kali dalam model itu. Ia menggunakan rim AMG 22 inci yang baru.

Bahagian belakang menampilkan lampu belakang LED yang direka semula dan sistem paip dua ekzos. 

Selain itu, bibir spoiler AMG menjadikan kenyataan visual yang kuat dan meningkatkan ciri-ciri pemanduan pada kelajuan tinggi.

Ruang kabin pula terutama stereng dibaluti kulit nappa dengan butang stereng AMG memudahkan pemandu untuk menumpukan pemanduan.

Dipadankan pembesar suara Burmester 3D kini boleh disesuaikan mengikut cita rasa peribadi dengan penyesuaian bunyi, memberikan bunyi surround yang lebih menonjol. 

Kawalan iklim automatik THERMOTRONIC menyediakan 4 zon iklim, membolehkan kawal suhu mengikut keselesaan peribadi di dalam ruang kabin. 

Kenderaan itu dilengkapi dua paparan warna sepenuhnya digital, masing-masing dengan skrin diagonal 12.3 inci. 

MBUX Interior Assistant adalah sistem inovatif yang mengesan dan menginterpretasi gerakan tangan dan lengan pemandu dan penumpang hadapan. Harganya pula di jual RM873,888.

Galeri AMG GLE 53 4MATIC+ Coupe

 

Sementara itu, GLC 300 4MATIC Coupé pula menjadi satu daripada model SUV popular bagi jenama Mercedes-Benz.

Pakej AMG Line dengan pakej Chrome menampilkan rim 20 inci dengan sistem brek cakera brek yang diperbesar dan berlubang. 

Ia menggunakan enjin 2.0 liter turbo yang menyalurkan 258hp dengan tork setinggi 400Nm. Pecutan 0-100km/j hanya 6.3 saat dengan kelajuan maksimum 246km/j.

Dalaman GLC Coupé baru dilengkapi dengan AMG Line termasuk stereng sporty multi fungsi kulit nappa dan panel instrumen.

Skrin LCD resolusi tinggi 12.3 inci di depan pemandu kelihatan terapung, selain paparan pusat 11.9 inci naik dari konsol tengah dan juga kelihatan mengapung di atas permukaan hiasan.

 

Seperti semua model Mercedes-Benz, keselamatan adalah penting, oleh itu GLC Coupe yang baru dilengkapi dengan sistem PRE-SAFE®, Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, dan Active Brake Assist. 

Perlindungan kenderaan GUARD 360° menawarkan pemantauan sekitar kenderaan – misalnya dengan sistem penggera pecah masuk dan perlindungan penggondolan dengan perlindungan penggondolan. 

Pakej Letak dengan kamera 360° dan Bantuan Letak Aktif dengan PARKTRONIC mengubah cabaran ruang letak yang sempit menjadi keyakinan yakin. 

Pemandu boleh meletakkan kenderaan dengan mudah berkat visualisasi dinamik dan maklum balas auditori.

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC Coupe

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here