7 komponen kereta yang perlu diperiksa selepas mengharungi banjir

6183

Terdapat segelintir pengguna kereta nekad untuk mengharungi banjir untuk sampai ke destinasi yang ingin dituju. Sekiranya mengharungi banjir, terdapat beberapa komponen kereta yang perlu diperiksa oleh pemilik kenderaan yang terdedah kepada kerosakan akibat banjir.banjir

Pemilik kereta perlu lebih berhati-hati ketika mengharungi banjir, kerana terdapat beberapa komponen dalam kereta yang terdedah kepada kerosakan ketika tenggelam di dalam air.

Antara beberapa komponen kereta yang perlu diperiksa selepas mengharungi banjir:



1. Brek

komponen kereta yang perlu diperiksa

Sekiranya kereta anda masih menggunakan sistem brek drum, pedal brek harus ditekan berulang-ulang kali sehingga normal sebelum keluar dari kawasan banjir untuk meneruskan perjalanan. Mekanisma brek drum biasanya mengambil masa yang lama untuk kembali berfungsi dengan lebih baik daripada brek disc.

2. Radiator

komponen kereta yang perlu diperiksa

Komponen radiator sering menjadi sarang bagi kotoran kecil, sampah, dan kotoran yang dibawa semasa mengarungi banjir. Selepas mengharungi banjir, adalah idea yang baik untuk membersihkan radiator menggunakan air yang bersih dan tekanan rendah.

Selain membersihkan dengan air bersih, alirkan aliran air dalam radiator dan isi dengan yang baru untuk meningkatkan lagi proses penyejukan enjin serta untuk mengelakkan berlaku overheat

3. ECU

komponen kereta yang perlu diperiksa

Komponen Unit Kawalan Elektronik (ECU) sering ditempatkan di dalam kabin atau ruangan enjin. Walaupun penempatannya selamat, pusat sistem elektronik di dalam kereta ini akan terdedah kepada air.

Perhatikan paras air jika anda masih mahu menyeberang jalan yang terkena banjir. Jika ECU terkena percikan atau air bertakung, bersiap sedia untuk menghabiskan wang untuk menggantikan ECU yang rosak.

4. Wayar dan Fius

komponen kereta yang perlu diperiksa

Kabel dan fius memainkan peranan penting dalam sistem elektrik kereta. Walaupun ia terlindung dengan baik, ia adalah idea yang baik untuk memeriksa kabel dan fius dengan kerap. Ini adalah untuk mengelakkan percikan air terkena pada wayar dan fius apabila kereta mengharungi banjir, menyebabkan litar pintas dan kerosakan pada komponen elektrik enjin kereta itu.

5. Gandar, Tie rod, Ball joint, getah Power Steering

Sektor bawah seperti gandar, tie rod, dan ball joint juga perlu diperiksa selepas sesebuah kereta mengharungi banjir. Kawasan ini biasanya disertakan dengan bush getah yang berfungsi untuk melindungi gris sebagai medium pelincir untuk setiap komponen.

Sekiranya getah power steering bercampur dengan air banjir, risikonya adalah bahagian bawah kereta akan berkarat. Jika keadaan ball joint dan tie rod masih baik, ganti saja getah power steering dan lincirkannya lagi dengan minyak.

6. Penapis Udara

Penapis udara pada dasarnya ditugaskan untuk mengekalkan aliran udara untuk keperluan enjin, serta penapisan habuk dari udara masuk ke dalam ruang pembakaran. Sekiranya kereta terkena banjir, pastikan anda tidak menghidupkan kereta dengan segera jika penapis udara basah terkena air.

7. Minyak enjin, transmisi dan minyak gear

Jika kereta terendam di dalam air, lebih baik untuk segera menggantikan minyak enjin, transmisi dan minyak gear. Ini kerana, minyak yang telah bercampur dengan air, akan mengurangkan kuasa pelincir.

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here