Covid-19: MotoGP Thailand, Jepun dan Malaysia sukar diadakan tanpa kehadiran penonton

1120

Sehingga kini, satu siri MotoGP 2020 bahkan belum diadakan kerana pandemik Covid-19. Para pelumba juga bahkan kini sedang bersaing dalam MotoGP Virtual Race.

Covid-19 MotoGP

Sekiranya keadaan mengizinkan, MotoGP 2020 akan diadakan bermula pada bulan Julai 2020 di Jerez, Sepanyol. Perlumbaan MotoGP di Eropah juga akan diadakan secara tertutup tanpa kehadiran penonton.



Bos Dorna, Carmelo Ezpelata mengakui bahawa perkara tersebut mungkin berlaku di Eropah. Sementara itu, dia mengatakan perkara seperti itu akan sukar dilakukan di Asia.

Siri MotoGP 2020 Thailand di Buriram, Jepun di Motegi, dan Malaysia di Sepang akan sukar diadakan tanpa kehadiran penonton. “Perlumbaan di Eropah mungkin akan dilakukan tanpa kehadiran penonton, tetapi di Asia, tanpa penonton, perlumbaan sangat sukar untuk dijalankan kerana melibatkan faktor kos,” kata Ezpeleta.

Pada musim 2019 yang lalu, jumlah penonton di Buriram mencapai 226,655 orang. Semasa di Sepang, terdapat lebih daripada 100,000 penonton yang hadir untuk menonton perlumbaan.

Penjualan tiket dan yuran gerai untuk barangan, makanan, dan minuman adalah sumber pendapatan utama litar ketika mengadakan perlumbaan MotoGP.

“Oleh itu, kami akan mengadakan MotoGP Asia jika ada penonton dan kami akan membincangkannya dengan pihak penganjur untuk mengetahui sama ada ia mungkin diadakan atau tidak,” jelasnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here