OCH pecah melarat hingga ke enjin, Proton Exora tersadai lebih 63 hari di pusat servis alat ganti lewat tiba

4333

Masalah kekurangan alat ganti Proton membuatkan kenderaan pemilik ‘tersadai’ lama di pusat servis.

Terkini seorang pemilik Proton Exora berkongsi kisah MPV miliknya yang sudah berada di pusat servis lebih daripada 63 hari. Pemilik akaun Facebook Mohamad Solihin itu meluahkan kekecewaannya di group Facebook EOCM (Exora Owners Club Malaysia).



Menurut Mohammad Solihin, dia terpaksa membayar ansuran bulanan dan masih menanti keretanya siap dibaiki. 

“Makin hari hati dah makin panas, 63 hari kereta parking saja kat SC. Saya cuma keluar duit bayar bulan-bulan kat bank. Kereta ntah bila siap ntah bila barang akan sampai ke SC.
 
“(Claim Enjin Baru), sampai pulak barang seminggu depan dua barang, aduh. Tanya pada SC dia tolak ke HQ, dah pi HQ dia tolak bahagian pengurusan waranti kemudian tolak ke Proton Part Center tolak pi kilang engrave/punch no enjin etc,” kongsinya.
 
 
Situasi itu membuatkan tuntutan bagi mendapatkan unit enjin baharu masih belum dapat diselesaikan. Bahkan lebih menghairankan alat ganti datang secara berperingkat.
 

Menurut Solihin, awalnya kerosakan berpunca dari hos penyejuk minyak (OCH) yang pecah dan kemudian merebak ke dalam enjin yang berlaku pada 26 November tahun lalu. Urusan tuntutan ganti rugi dilakukan pada 3 Januari lalu sehingga ke hari ini. 

“Sapa boleh tolong selesai kejap saya dah tawar hati pasai kereta Exora to. Dok SC lama-lama dah jadi tukun mayat hidup.

“Kesian berbaur sedih tengok kadang-kadang balik kerja saja lalu situ dengan part barang lerai enjin dok dalam kereta bau minyak/berhabuk. Macam tadak tempat nak simpan barang dalam stor ka apa,” katanya. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar
 

1 KOMEN

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here