Sultan Johor pandu Dodge Challenger SRT Demon, ini info ringkas jentera drag asal AS itu…

1635

Sultan Johor, DYMM Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar memiliki segudang koleksi kenderaan mewah dan klasik. Bermula dari hypercar, supercar,kenderaan klasik sehinggalah Proton.

Jika berpeluang, kita dapat melihat Baginda memandu jentera koleksi miliknya dan dikongsi di laman Facebook rasmi Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.



Koleksi yang dimiliki oleh Baginda juga jarang ditemui di Malaysia, misalnya kereta sukan Dodge SRT Demon yang digunakan ketika berkenan menerima mengadap YB Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, April lalu.

Dodge Challenger SRT Demon 170 (2023) diperkenalkan dua bulan lalu yang mana tempahan dibuka pada 27 Mac.

Kereta muskular Amerika berwarna Torred milik Baginda itu tertera logo SRT pada spoiler belakang dan gril depan jentera. Lencana SRT itu merupakan singkatan kepada Street and Racing Technology.

Pihak pengeluar menyatakan Dodge Demon itu merupakan kereta lumba yang sah digunakan di jalan raya. 

Ia didatangkan dengan 10 pilihan spesifikasi pada harga bermula daripada USD31,100 (RM138,721). Sementara versi SRT dijual pada harga bermula daripada USD72,290 (RM322, 449). 

  • SXT
  • GT
  • R/T
  • R/T SCAT PACK
  • SRT HELLCAT JAILBREAK
  • SRT HELLCAT WIDEBODY JAILBREAK
  • SRT HELLCAT REDEYE JAILBREAK
  • SRT HELLCAT REDEYE WIDEBODY JAILBREAK dan SRT SUPER STOCK.

Kesemua varian berkenaan ditawarkan dengan pacuan roda belakang (RWD) kecuali SXT dan GT yang mana pelanggan boleh memilih pacuan semua roda (AWD) atau RWD.

Sebanyak 3,300 unit SRT Demon 170 (2023) dikeluarkan oleh Dodge untuk pasaran Amerika Utara dan Kanada. Hanya 300 unit dihantar ke Kanada dan bakinya buat pasaran Amerika.

Bagaimanapun tidak dapat dipastikan model yang dipandu Baginda adalah keluaran 2023 atau tahun lalu.

SRT Demon 170 dijana oleh enjin 6.2 liter V8 supercaj HEMI yang menghasilkan kuasa sebesar 1,025hp @ 6,500rpm dan tork 1,281Nm @ 4,200rpm bersama transmisi 8-kelajuan automatik. Pecutan dari 0-100kmj mampu dicapai dalam tempoh 1.66 saat.

Sedan prestasi tinggi 5-penumpang itu didatangkan dengan skrin sentuh 8.4-inci, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, Navigasi, kawalan pendingin hawa dua zon automatik, data kustom, kemasan gentian karbon dan lain-lain.

Selain itu, antara ciri peralatan yang didatangkan pada SRT Demon adalah lencana SRT Demon 170, flare badan, spoiler prestasi SRT, stereng alcantara dan sebagainya. 

Challenger SRT Demon 170 datang dengan beberapa pengubahsuaian perlumbaan drag. Dodge berkata aci sesondol adalah satu-satunya komponen kuasa enjin yang tidak diubahsuai.

Ia didatangkan dengan tayar radial drag Mickey Thompson ET Street R dan fender flare lebar di tayar depan.

Selain itu, Dodge turut menawarkan Dodge TransBrake 2.0, suspensi mod drag, suspensi belakang yang disemak semula dan SRT Power Chiller. 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here