Himpunan lebih daripada 400 Civic Type R di Jepun

607

Sama seperti Mercedes-Benz AMG atau BMW M, Type R ialah versi berprestasi tinggi jenama Honda yang digunakan pada barisan NSX, Integra, Accord dan Civic.

Baru-baru ini, lebih 400 model Honda Type R menghadiri acara Honda Type R All Japan Meeting (2023) yang diadakan di litar lumba Motegi, Jepun.



Tumpuan acara ini masih lagi pada Honda Civic Type R generasi baharu dengan kod FL5. Kereta itu dilancarkan pada Julai 2022 berasaskan platform Civic hatchback generasi ke-11.

Selain itu, banyak syarikat talaan turut membawakan versi naik taraf kereta tersebut menerusi rim, sistem brek, spoiler dan prestasi.

Honda Civic Type R mempunyai 5 pilihan cat: Historic Championship White, Rallye Red, Boost Blue, Crystal Black Pearl dan Sonic Grey Pearl.

Honda Civic Type R dilengkapi dengan enjin 2.0 liter VTEC pengecas turbo (K20C1). Di pasaran Jepun, enjin ini berkuasa 330hp, bukannya 320hp seperti pasaran Amerika. 

Selain itu, pada acara itu turut terdapat Honda Civic Type R generasi ke-5 (FK8). Kereta itu adalah peningkatan daripada Civic hatchback generasi ke-10, yang dilancarkan pada 2017.

Sama seperti siri FL5, pihak penganjur menyusun FK8 dengan warna luaran yang sama di satu kawasan. 

Blok enjin K20C1 itu menghasilkan kuasa 320hp di pasaran Eropah dan Jepun dan 310hp di pasaran lain, dengan transmisi manual 6-kelajuan.

Honda Civic Type R FK2 adalah model Civic Type R pertama yang dilengkapi dengan teknologi pengecas turbo. Kereta itu diperkenalkan buat pertama kali pada Pameran Motor Geneva 2015.

Dengan kerjasama Teknologi Earth Dreams, Honda menggunakan blok enjin K20C1 pada Civic Type R generasi ke-4 dengan kuasa 310hp. 

Honda Civic Type R generasi ke-3 dipasarkan dengan dua versi: FD2 untuk pasaran Jepun, FN2 untuk pasaran Eropah dan antarabangsa.

Versi FD2 khas Jepun dibangunkan pada platform sedan Civic 4-pintu. Kenderaan yang dilengkapi enjin K20A itu memiliki kuasa 225hp dan tork 215Nm.

Versi antarabangsa FN2 dibangunkan pada casis berbeza daripada reka bentuk hatchback tiga pintu. Enjin K20Z4 menghasilkan output 201hp dan tork 193Nm.

Honda Civic Type R (EP3) generasi ke-2 pada asalnya dikhaskan untuk pasaran United Kingdom dengan kuasa 200hp, tempat duduk lumba Recaro dengan limited-slip differential.

Versi untuk pasaran Jepun dinaiktaraf berkuasa 215hp menerusi perubahan pada aci sesondol, sistem ekzos, omboh dan ECU.

Civic Type R generasi pertama dengan kod EK9 pula masih lagi menjadi buruan pemain kereta JDM. Dilancarkan pada 1997, kereta itu dibangunkan pada platform Civic generasi ke-6.

Honda Civic Type R (EK9) dilengkapi dengan enjin 1.6L B16B 4-silinder, menghasilkan kuasa maksimum 185hp dan tork maksimum 160Nm.

Selain generasi Honda Civic Type R, ahli lain turut membawa model yang jarang dilihat iaitu rangkaian produk berprestasi tinggi Type R.

Honda NSX Type R (1992) ialah versi yang dinaiktaraf untuk litar lumba dengan tempat duduk Recaro kevlar karbon ultra ringan dan roda aloi aluminium Enkei.

Honda hanya mengeluarkan 483 unit NSX-R secara eksklusif untuk pasaran Jepun. Honda Integra Type R generasi ke-3 (DC2) menggunakan enjin B18C (200hp).

Honda Integra Type R DC5 generasi ke-4 telah mengetepikan keselesaan versi Type S. Blok enjin K20A memberikan 223 kuasa kuda.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here