Skandal ujian keselamatan, pemimpin Daihatsu letak jawatan hindari masalah berulang

139

Presiden Daihatsu Motor Co meletak jawatan susulan skandal ketidakaturan dalam ujian keselamatan sehingga terpaksa menangguhkan pengeluaran kenderaan.

Soichiro Okudaira dari ibu pejabat Toyota Motor Corp akan digantikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Toyota di Amerika Latin dan rantau Caribbean, Masahiro Inoue bermula 1 Mac. 



“Kepimpinan Daihatsu akan diganti bagi membolehkan syarikat itu mencegah berulangnya (salah laku) dan mendapatkan semula kekuatan asalnya,” kata Presiden Toyota, Koji Sato.

Beliau juga berkata kumpulan Toyota merancang untuk mengkaji semula perniagaan utama Daihatsu dan syarikat memfokuskan kepada kenderaan mini dengan enjin 660cc atau ke bawah. 

Selain Okudaira dan Matsubayashi, tiga pengarah lain akan meletakkan jawatan daripada lembaga pengarah. Hanya seorang pengarah akan dikekalkan untuk bertanggungjawab membina sistem bagi menghindari masalah berulang

“Kami akan melaksanakan secara menyeluruh langkah-langkah untuk menghindari masalah berulang dengan bantuan Toyota yang mana Daihatsu sahaja tidak mencukupi,” kata Inoue yang dilantik sebagai presiden.

Pengerusi, Sunao Matsubayashi yang menghabiskan seluruh kerjayanya di Daihatsu juga akan meletakkan jawatan.

GAGAL RAMAL SALAH LAKU

Dalam laporan siasatan yang dikeluarkan pada 20 Disember, panel pihak ketiga yang ditubuhkan oleh Daihatsu berkata Okudaira dan eksekutif kanan lain gagal meramalkan kemungkinan salah laku dan tidak mengambil langkah pencegahan ketika syarikat itu cuba mempercepatkan pembangunan kenderaan.

Tetapan jadual pembangunan yang lebih pendek meletakkan pekerja bertanggungjawab terhadap ujian pensijilan kerajaan dalam peringkat akhir proses pembangunan di bawah tekanan tanpa kompromi, kata laporan itu.

Panel pihak ketiga menekankan bahawa eksekutif kanan Daihatsu harus dipersalahkan pertama sekali, bukan kakitangan berpangkat dan fail yang terlibat dalam amalan penipuan.

Okudaira mengambil alih jawatan presiden pada Jun 2017, setahun selepas Toyota menjadikan Daihatsu, yang merupakan pemain utama dalam pasaran kenderaan kecil, menjadi anak syarikat milik penuh.

Dalam laporan yang dikemukakan kepada Menteri Pengangkutan, Tetsuo Saito pada 9 Februari- Daihatsu berkata merancang melanjutkan jadual pembangunan kenderaan standard sebanyak 40 peratus dan meningkatkan kakitangan yang bertanggungjawab untuk ujian pensijilan tujuh kali ganda menjelang sekitar Jun berbanding Januari 2023.

Pertukaran itu diumumkan sehari selepas Daihatsu menyambung semula pengeluaran dua model kenderaan di kemudahan Oyamazaki, wilayah Kyoto.

Anak syarikat, Daihatsu Motor Kyushu Co akan memulakan pengeluaran 10 lagi model kenderaan di kilangnya di Nakatsu, Wilayah Oita, pada 26 Februari ini.

Tetapi pengeluaran dijangka kekal dihentikan sekurang-kurangnya sehingga 1 Mac di dua lagi kilang kumpulan itu di Ikeda, Wilayah Osaka dan Ryuo, Wilayah Shiga.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here