BYD eksport bateri LPF Blade skala besar melalui pengangkutan udara

136

BYD FinDreams Battery di bawah BYD Group Fudi Battery Co. Ltd. buat pertama kali mengeksport pek bateri LFP Blade secara besar-besaran melalui pengangkutan udara.

BYD LPF Blade

FinDreams ialah anak syarikat BYD yang mengeluarkan dan menjual bateri, elektronik, motor dan produk lain.

Eksport pek bateri Blade LFP itu berlepas dari Lapangan Terbang Huahu di Ezhou, Hubei menuju ke Lapangan Terbang Frankfurt, Jerman. 



Bagaimanapun, identiti pembeli untuk penghantaran perintis itu tidak didedahkan BYD. Namun, penganalisis industri menyatakan kemungkinan penerima adalah kilang Tesla Jerman.

Momen tersebut juga menandakan contoh pertama pek bateri litium buatan China dalam skali besar dieksport melalui pengangkutan udara.

Patuhi langkah keselamatan

Piawaian antarabangsa yang ketat menetapkan pakej bil laluan udara yang mengandungi bateri litium melebihi 35kg mesti mendapatkan surat kelulusan khas A99 daripada jabatan pentadbiran penerbangan awam berkaitan.

Proses ini merangkumi beberapa langkah, seperti ujian keselamatan pengangkutan bateri litium, ujian keselamatan pembungkusan, latihan kecemasan dan kelulusan dokumentasi berkaitan A99.

Dengan berat satu pakej kira-kira 300kg, pek bateri Fudi yang direka oleh BYD perlu menjalani prosedur teliti untuk memenuhi keperluan pengangkutan keselamatan penerbangan.

Untuk mematuhi piawaian ini, pek bateri dipanaskan apabila dicas penuh untuk menilai keselamatan bateri di bawah keadaan kerja yang melampau.

Ini bagi memastikan bukan sahaja keselamatan produk tetapi pengangkutan kargo. Justeru itu, pasukan pakar Fudi Battery membangunkan kotak kalis letupan khusus penerbangan.

BYD FinDreams Battery menekankan bahawa kejayaan menyelesaikan misi pengangkutan udara berkenaan merupakan peristiwa penting dan menjadi asas bagi menyeragamkan dan menormalkan pengangkutan udara bateri kuasa.

BYD antara pengeluar bateri terbesar

Berdasarkan data Perikatan Inovasi Industri Bateri Kuasa Automotif China, BYD mengukuhkan kehadirannya dalam sektor bateri kuasa.

Pada Oktober, BYD memperoleh kedudukan kedua bagi kapasiti pemasangan bateri kuasa, mencapai 10.28GWj dan menguasai perkongsian sebanyak 26.23 peratus.

Terdapat lebihan kapasiti pengeluaran bateri kuasa di pasaran China, dan syarikat utama menyediakan pelbagai langkah untuk menggunakan kapasiti pengeluaran yang berlebihan itu.

Contohnya, kurangkan harga bateri, tingkatkan eksport bateri dan tandatangan kontrak bekalan jangka panjang dengan syarikat kereta.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here