Kajian : Toyota Prius Prime (PHEV) kenderaan hijau terbaik kalahkan EV di Amerika

129

Kedudukan kenderaan hijau di Amerika syarikat menunjukkan model pembakaran dalaman (ICE) mengalahkan kenderaan yang lain bahkan kereta elektrik (EV).

Hasil kajian American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) menunjukkan Toyota Prius Prime SE yang menggunakan trenkuasa elektrik plug in hibrid (PHEV) mengalahkan empat model EV lain yang berada di tangga kedua hingga lima.



Kajian kereta hijau tersebut melibatkan kos bahan api sepanjang tahun dan kiraan dilakukan berdasarkan kesan kepada kesihatan manusia dari segi pencemaran udara;  melibatkan pembuatan dan pelupusan kenderaan, pengeluaran dan agihan bahan api atau elektrik, dan pelepasan emisi. 

Bagi model 2024, Prius Prime SE mendapat skor tertinggi iaitu 71 yang mana pengguna hanya keluarkan kos bahan api setahun USD 529 (RM2,510). Ini merupakan tahun ketiga ia mengalahkan model lain. 

“Kebanyakan kemenangan disumbangkan oleh berat. Ia adalah bentuk badan, teknologi di dalamnya dan berat keseluruhannya. Semua jenis Prius adalah cekap,” kata sekutu penyelidikan kanan pengangkutan di ACEEE, Peter Huether. 

Reka bentuk yang sangat cekap adalah mengekalkan berat badan yang rendah. Bateri besar yang berat boleh mengurangkan pelepasan karbon semasa memandu tetapi ia tidak menjadikannya lebih hijau secara keseluruhan.

Lexus RZ 300e

Seterusnya, Lexus RZ 300e berada di tangga kedua menerusi mata 67 dengan kos bahan api (pengecasan) USD 651 (RM3,089) diikuti MINI Cooper SE (67 mata), Nissan Leaf (66 mata) dan Toyota bZ4X (66 mata).

Peter menyatakan pengambilalihan utama ialah memberi tumpuan kepada cara meluaskan daya tarikan kenderaan hijau.

“Adalah penting bagi pembuat kereta untuk terus mengembangkan pilihan EV mampu milik dengan pantas supaya faedah EV tersedia kepada pemandu merentasi spektrum pendapatan yang lebih luas semasa peralihan daripada kenderaan ICE.

GMC Hummer EV

“Bagi pemandu yang keperluannya tidak dipenuhi oleh infrastruktur pengecasan hari ini, banyak pilihan hibrid yang cekap dan mampu milik tersedia,” tambahnya. 

Menariknya, bukan setiap EV menerima markah tinggi dalam sistem ranking berkenaan.

GreenerCars juga mengeluarkan senarai kenderaan paling tidak cekap dan hijau yang mana buat pertama kalinya sebuah EV termasuk dalam senarai tersebut iaitu GMC Hummer EV. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here