Penyeludup salur petrol guna paip getah dasar Sungai Golok

1428

Penyeludup menggunakan taktik saluran paip yang dipasang terus ke negara jiran bagi menyalurkan petrol.

Modus operandi itu dikesan Batalion Ke 9 Pasukan Gerakan Am (PGA9) ketika menjalankan Op Benteng Covid di sempadan Malaysia-Thailand, di Pangkalan Haram Kertas di Gual Tok Deh, Rantau Panjang.



Pegawai Pemerintah PGA9 Superintendan Nor Azizan Yusof berkata, saluran paip getah sepanjang 300 meter itu disambung merentasi Sungai Golok melalui dasar sungai ke negara jiran.

BACA>>“Mak ai ustaz petrolhead jugak rupanya” – kata netizen kat Ustaz Ebit Lew

“Anggota pasukan mengesan sebuah kenderaan jenis Proton Waja yang dilihat dalam keadaan mencurigakan pada pukul 9 pagi memasuki pangkalan haram. Pegawai dan anggota yang membuat pemerhatian kemudian menyerbu kereta itu.

“Pemeriksaan di dalam kenderaan membawa kepada penemuan dua tong berwarna putih berisi petrol. Berhampiran kawasan itu juga dijumpai dua lagi tong berisi petrol dan enjin pam lengkap dengan paip getah menuju ke pembentong simen,” jelasnya. 

Sumber Foto: Berita Harian

Hasil pemeriksaan lanjut lubang pembentong, pihaknya menemukan satu lagi enjin pam dengan saluran paip dipasang menuju ke dasar sungai, terus ke tebing sungai di negara jiran disyaki digunakan untuk kegiatan penyeludupan bahan api.

Semua barangan dan peralatan yang digunakan dalam kegiatan itu dirampas yang dianggarkan bernilai RM15,522 termasuk kenderaan, petrol serta peralatan digunakan.

Nor Azizan berkata susulan kejadian itu pemandu kenderaan berusia 40-an ditahan untuk soal siasat di Balai Polis Rantau Panjang. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here