Toyota rancang guna platform plug-in hibrid DM-i BYD, lancar 3-model PHEV di China

157

Toyota akan memperkenalkan dua atau tiga model plug-in hybrid (PHEV) baharu di China bagi tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

Difahamkan, kebarangkalian model tersebut akan menggunakan platform PHEV DM-i milik BYD, lapor media tempatan.



Gergasi kereta Jepun itu tidak akan menggunakan platform THS (Toyota Hybrid System) pada model HEV (kenderaan elektrik hibrid) bagi kenderaan baharu di pasaran China.

Di China, model HEV yang menggunakan janakuasa ICE tanpa pengecasan tidak layak menggunakan plat hijau dan mendapat layanan sama seperti BEV atau PHEV.

Sebelumnya, pengenalan Corolla, Levin dan RAV4 versi E+ plug-in hybrid tidak begitu sukses di China. Tiga model baharu itu akan menggunakan platform PHEV berbeza daripada model tersebut.

TIADA PENGESAHAN DARI BYD & TOYOTA 

EV Toyota yang dipamerkan pada Beijing Auto Show, baru-baru ini

Bagaimanapun, buat masa ini baik Toyota mahupun BYD belum mengesahkan berita berkenaan.

“Sekiranya teknologi DM-i BYD digunakan, Toyota pasti akan melakukan naiktaraf mahupun talaan yang mana pengalaman pemanduan model akhir akan tetap berbeza,” lapor Caijing, memetik sumber dari Toyota.

DM-i ialah platform PHEV BYD, yang bermaksud DualMode yang dilancarkan pada 2008. Bulan ini, platform tersebut memasuki generasi kelima yang membolehkannya mencapai julat CLTC 2,000km dengan kecekapan bahan api 2.9 liter setiap 100km.

Platform BYD didatangkan dengan dua pilihan utama iaitu DM-i dan DM-p. DM-i adalah singkatan kepada DualMode Intelligent dan menekankan penggunaan dan kecekapan yang rendah.

Manakala DM-p digunakan untuk pacuan semua roda (AWD) atau kenderaan off road.

Baru-baru ini, BYD turut melancarkan platform DMO khusus untuk model off road yang lebih tegar, yang kini digunakan untuk barisan model Fang Cheng Bao. Ia berkemungkinan besar platform DM-p boleh laras. 

KERJASAMA TOYOTA & BYD BANGUNKAN EV

Sebelumnya, Toyota telahpun memulakan kerjasama dengan BYD. Pada 2021, kedua-dua syarikat menubuhkan usahasama, BYD Toyota Electric Vehicle Technology dengan perkongsian saham 50:50.

Tahun lalu, Toyota melancarkan model EV kedua Toyota bZ3 yang merupakan sedan kejuruteraan bersama dengan BYD. Syarikat EV terbesar China itu membekalkan pek bateri LFP Blade, e-motor dan beberapa teknologi yang lain.

Selain itu, Toyota mempunyai dua usahasama utama di China dengan pembuat kereta milik kerajaan: FAW-Toyota (First Automobile Works) dan GAC-Toyota (Guangzhou Automobile Group).

“Dengan tekanan perang harga EV di China, kos adalah syarat penting yang perlu dipertimbangkan oleh Toyota. Faktor teras mengapa Toyota lebih suka menggunakan teknologi DM-i BYD adalah kosnya yang rendah dan fakta bahawa teknologi itu agak matang,” kata sumber.

Bulan lalu di Pameran Auto Beijing, Ketua Pegawai Teknologi (CTO), Toyota Hiroki Nakajima menyatakan bahawa syarikat itu akan mengeluarkan lebih banyak kenderaan plug-in hibrid (PHEV).

“Sejak pengenalan Prius pada 1997, Toyota melihat HEV sebagai penyelesaian praktikal, dan dengan kemajuan berterusan teknologi bateri, serta pembangunan bateri dan perubahan dalam situasi tenaga, BEV telah muncul.

“Secara peribadi, saya berpendapat bahawa ‘P’ dalam PHEV bukanlah plug in tetapi praktikal praktikal. Dengan kata lain, BEV praktikal,” kata Hiroki Nakajima.

Toyota akan menggunakan PHEV sebagai titik permulaan yang kuat untuk bersaing dalam pasaran kenderaan tenaga baharu China.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here