Utama Berita Automotif DBKL : Kes ‘ulat parkir’ calar kereta, lokasi tersebut diuruskan joki lepas...

DBKL : Kes ‘ulat parkir’ calar kereta, lokasi tersebut diuruskan joki lepas waktu pejabat

220
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjelaskan bukan semua parkir kereta di bawah seliaannya boleh digunakan tanpa bayaran selepas waktu pejabat.
 
Dalam satu kenyataan, DBKL memaklumkan terdapat 11 parkir kereta yang dilesenkan sebagai joki parkir di sekitar bandar raya. 
 
 
“Berkenaan aduan yang tular menerusi media sosial dan media elektronik berkenaan ulat parkir mengenakan caj parkir di Bukit Bintang, siasatan mendapati tapak yang dimaksudkan adalah tempat letak kereta terbuka di tepi lorong Off Jalan Sultan Ismail.
 
“Tapak ini merupakan petak parkir di bawah kawalan DBKL dan dikenakan bayaran parkir. Bayaran dikenakan pada waktu pejabat iaitu hingga 5 petang.
 
“Pada masa sama, DBKL menyewakan urusan parkir ini kepada syarikat persendirian untuk menguruskan lapan petak letak kereta secara joki yang beroperasi selepas waktu pejabat,” menurut kenyataan itu.
 
DBKL memaklumkan pihak operator joki juga telah diarahkan meletakkan papan tanda makluman operasi parkir kereta joki di tapak tersebut dengan segera bagi memastikan orang awam maklum mengenai perkhidmatan itu.
 
Sebelum ini, satu video TikTok menunjukkan seorang pengguna berkongsi kesan calar pada bahagian pintu keretanya dipercayai dilakukan ulat parkir kerana enggan membayar parkir sebanyak RM15.
 
Dalam pada itu, DBKL memaklumkan pihaknya mengambil serius mengenai sindiket ulat parkir di sekitar ibu negara dan sejak tahun lepas sehingga kini, sebanyak 75 ulat parkir telah diambil tindakan di bawah Seksyen 50(3) dan Seksyen 119(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
 
“Pasukan DBKL akan melakukan pemantauan dan penguatkuasaan yang lebih kerap di kawasan tumpuan ulat parkir iaitu di Bukit Bintang, Jalan Beremi dan Jalan Walter Granier bagi membanteras ulat parkir.
 
“DBKL juga ingin menasihatkan orang awam supaya menggunakan pengangkutan awam bagi mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian terutama di kawasan pusat bandar bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas serta membantu usaha DBKL mengurangkan pelepasan karbon,” menurut kenyataan itu.


APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here